Uitnodiging voor bijeenkomst VHV en SBI

Europa en Europese arbeidsverhoudingen
Waar gaan we heen met Europa en de arbeidsverhoudingen richting 2030?

UitnodigingVHV-SBI stichting

Elk jaar organiseren de Vrienden van Vakbondshistorie (de VHV) en de stichting SBI, (scholing en ondersteuning van ondernemingsraden en medezeggenschap) een bijeenkomst over een thema dat vakbondshistorie en arbeidsverhoudingen betreft.

Dit jaar organiseren de VHV en de stichting SBI een bijeenkomst over een wel bijzonder actueel thema over Europa en Europese arbeidsverhoudingen, met als invalshoek: Waar gaan we heen met Europa en de arbeidsverhoudingen richting 2030?

Wat gaan we doen?

Een update over de geschiedenis van de arbeidsmigratie in Nederland sinds de jaren zestig van de vorige eeuw tot heden met als elementen:

• waar komen we vandaan wat betreft de arbeidsmigratie?
  • welke gevolgen hebben de arbeidsmigratie en de vorming van een Europese arbeidsmarkt gehad op de arbeidsverhoudingen?

Daarnaast zijn er twee inleidingen met een visie op de arbeidsverhoudingen in 2030. Waar gaan we naar toe, vanuit de kring van politiek, vakbeweging en werkgevers? En uiteraard wat is uw beeld over de toekomst van de arbeidsverhoudingen.

U maakt ook kennis met Campus landgoed Zonheuvel, Huis van Arbeidsverhoudingen en SDG-house. Wij nodigen u dan ook van harte uit als onze gast voor een inspirerende middag.

Programma Europa en Europese arbeidsverhoudingen

Download de uitnodiging en het programma (PDF) >>

Waar en wanneer?

De bijeenkomst vindt plaats op:
Vrijdag 23 september 2022 van 13.30 uur tot 17.00 uur, op Campus Landgoed Zonheuvel, Amersfoortseweg te Doorn

U kunt zich aanmelden door middel van een mail naar info@stichtingSBI.nl

Wij ontmoeten u graag op 23 september 2022.

Programma Europa en Europese arbeidsverhoudingen

• 13.30 uur Inloop, koffie thee
  • 14.00 uur Opening en welkom
    door Jaap Jongejan, directeur bestuurder stichting SBI
  • 14.10 uur  Analyse Europese arbeidsverhoudingen van 1960 tot nu
    door Prof. Leo Lucassen, directeur van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis
  • 14.35 uur Europa en arbeidsverhoudingen in 2030
    door: Drs. Mariette Patijn, projectleider Nederlandse Arbeidsinspectie en vooral bekend als (voormalig) FNV-vakbondsvrouw en
    door Jurriën Koops. Directeur ABU. Algemene Bond Uitzendondernemingen
  • 15.15 uur
    Pauze (koffie, thee)
  • 15.35 uur Korte wandeling over het Landgoed naar het openluchttheater
  • 15.55 uur Paneldiscussie met de inleiders en vragen van u over Europese Arbeidsmarkt en Europese Arbeidsverhoudingen in 2030.
    Onder leiding van Lodewijk de Waal, voorzitter VHV
  • 16.35 uur Een bijzondere afsluiting in het openluchttheater door:
    Rodaan Al Galili, dichter en schrijver van onder meer de bestseller “Hoe ik talent voor het leven kreeg”.
  • 16.50 uur Sluiting van de middag
    door Lodewijk de Waal, voorzitter VHV
  • 17.00 uur Tijd voor napraten op het terras van Maarten Maartenshuis onder het genot van een hapje en een drankje

Namens de VHV