Raad van toezicht en directeur-bestuurder

De Stichting SBI heeft een Raad van Toezicht. De leden zijn deskundig op terrein van sociaal economisch vraagstukken, arbeidsverhoudingen, maatschappelijk verantwoord ondernemen  en hebben een breed maatschappelijk netwerk. Voorzitter J.W. van den Braak was voorheen werkzaam als directeur Levensbeschouwelijke zaken van VNO-NCW. Jaap Jongejan, is directeur-bestuurder van de stichting SBI  en tevens algemeen directeur van SBI Beheer, Hotel en Congrescentrum Landgoed Zonheuvel, SBI Formaat, Odyssee en GITP mz.
Wim Oolbekkink is programmamaker van de Campus Landgoed Zonheuvel (SBI) en Esther Dwarswaard is programmamedewerker Stichting SBI.

De onderstaande personen vormen de Raad van Toezicht en directie van Stichting SBI.

Directeur – bestuurder: Jaap Jongejan

Jaap Jongejan is directeur-bestuurder van het SBI, hij is netwerker, inspirator en vernieuwer. Het SBI voert de dialoog op alle niveaus met mensen in de onderneming en de samenleving. De vraag die we ons daarbij stellen is: hoe kunnen we elan overbrengen op mensen, in organisatie en hun omgeving?  Het SBI staat voor vernieuwend denken over arbeidsverhoudingen, waarbij woorden als samenwerken, bezinning en inspiratie centraal staan. Waarbij anders denken de basis is voor anders doen.

Het Campus Landgoed Zonheuvel SBI is het gastvrije huis van arbeidsverhoudingen, waarbij werknemers, werkgevers, maatschappelijke organisaties, politiek enz. elkaar leren vinden.
Maar we zijn ook Dialoogplein Nederland en SDG House

Voorzitter: Jan Willem van den Braak

Sinds 2014 ben ik voorzitter van de Stichting SBI. Daarvoor heb ik ruim 35 gewerkt bij VNO-NCW in de sfeer van de arbeidsverhoudingen (de ‘polder’), maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en bezinning op waarden.

De SBI-missie blijkt uit de woorden waar de drie letters S-B-I voor staan. Daarbij verloochenen we onze christelijk-sociale wortels bepaald niet, zoals blijkt uit het al 25-jarige gastheerschap van de jaarlijkse zomerconferentie van de Stichting Christelijk Sociaal Congres en onze bestuursdeelname aan de Stichting SBI-Prinsjesdagontbijt.

SBI wil bijdragen aan een sociaal en ecologisch duurzame samenleving, waarin werkenden zich bewust zijn van en ruimte krijgen voor hún bijdrage aan het geheel. Daartoe ontwikkelt het een keur aan activiteiten, zoals uit haar websites blijkt, maar biedt het ook letterlijk ruimte voor bezinning en rust. Doen is pas effectief als het ontstaat in een dieper Zijnsbesef.

Welkom op ons prachtige landgoed met al zijn faciliteiten!

Lid Raad van Toezicht: Marianne Berendse

Algemeen directeur Springtij, het driedaags zakelijke duurzaamheidscongres dat jaarlijks plaatsvindt op Terschelling.

Lid Raad van Toezicht: Hein Dijkstra

Hein Dijkstra is sinds 2017 toegetreden tot het bestuur van St. SBI. Hij is geboren en getogen “diepFries” en woonachtig in Hattem.

Hein heeft bij vele onderwijsinstellingen in het bestuur gezeten zoals Hogeschool Windesheim, VU, ROC Aventus en SO/VSO De Ambelt. Daarnaast is hij o.a.  vice-voorzitter van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden. Als RvT voorzitter bij Odyssee is hij lid van de Raad van Toezicht bij SBI geworden.

Zijn hobby’s zijn “besturen”, wintersport  en watersport.

Lid Raad van Toezicht: Connie Maathuis

Connie Maathuis is sinds februari 2018 verbonden aan het bestuur van SBI. Connie is ondernemer en heeft haar roots liggen in de incasso- en gerechtsdeurwaarderswereld. Nadat zij haar incassobedrijf in 2013 verkocht, heeft ze zich als bestuurder en commissaris aan uiteenlopende organisaties verbonden. De ondernemerskriebels zijn intussen weer toegeslagen en medio 2019 lanceert Connie een startup om haar droom te realiseren waarin o.a. financiële educatie voor kinderen zal worden aangeboden.